Skurcze łydek

Fizjoterapeuta z Naszego team’u Andrzej „Killer” Gawrylczyk  radzi 😁

Bolesne, trwające około minuty, duże napięcie mięśni zna niemal każdy z Was. Najczęściej występują w nocy i dotyczą mięśni łydek, mogą jednak pojawić się w innych rejonach ciała i przytrafić się np. podczas treningu. Jaka jest przyczyna ich powstawania?

Głównym czynnikiem występowania skurczów mięśni jest zaburzenie gospodarki jonowej w organizmie, przede wszystkim zachwiania równowagi między jonami magnezu, potasu i wapnia.
– picie dużej ilości kawy, mocnej herbaty, jak również zwiększona ilość wydzielanego potu podczas wysiłku czy w upalne dni, może spowodować wypłukanie tych jonów z organizmu i tym samym nasilić dolegliwości.
zaburzenia krążenia krwi

– żylaki i obrzęki oraz czasowy ucisk mięśni poprzez np. siedzenie z nogą na nodze. Zalegająca w naczyniach krew powoduje niedotlenienie mięśni, które z braku odpowiedniego odżywienia nie są w stanie funkcjonować prawidłowo i reagują gwałtownymi skurczami.

– osoby intensywnie trenujące, zwłaszcza bez odpowiedniej rozgrzewki i regeneracji po wysiłku, również cierpią na nawracające skurcze grup mięśniowych, które najbardziej eksploatują.

Jak można sobie poradzić z tym bolesnym problemem?

– należy zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu i dostarczanie organizmowi minerałów, zarówno w diecie, jak i poprzez suplementy, w przypadku osób bardziej narażonych na ich utratę.

– osoby trenujące powinny bacznie zwracać uwagę na rozgrzewkę przed wysiłkiem, jak i właściwe rozciąganie po treningu.

Wizyta u fizjoterapeuty, który wyjaśni i pokaże jak w prawidłowy sposób dbać o kondycję mięśni, ich elastyczność, siłę, wytrzymałość oraz doradzi w jaki sposób wzbogacić trening, pozwoli zmniejszyć ryzyko wystąpienia bolesnych skurczów. Regularna dbałość o układ ruchu pozwoli uniknąć tego bolesnego problemu w przyszłości.