Na co zwrócić uwagę wybierając buty dla Naszej pociechy?

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ WYBIERAJĄC BUTY DLA NASZEJ POCIECHY?

Cały rok marzymy o tym, że zdejmiemy buty i pobrodzimy w wodzie, pochodzimy po trawie czy po ciepłym piasku na plaży. Wszystko dlatego, że stopa ma dużą reprezentacje korową w mózgu, posiada wiele receptorów dzięki czemu możemy budować sobie obraz świata i doświadczać go sensorycznie.Dzieci w okresie niemowlęcym również dzięki stopom badają świat, dlatego wskazane jest by były one często bose, zwłaszcza kiedy maluszki zaczynają stawiać swoje pierwsze kroki i uczą się chodzić.

Oprócz poznawania faktur, temperatury czy wilgotności, pozostawianie tej części ciała bez butów ma też swój wpływ na jej prawidłowy rozwój. Należy pamiętać, że do chodzenia czyli obciążania stóp, przygotowujemy się od urodzenia. W róznych czynnościach wykonywanych przez dziecko czy pozycjach przez nie przyjmowanych, kształtuje się wysklepienie stopy i wzmacniają się jej mięśnie. Tylko bosa stopa może się dopasowywać bezpośrednio do podłoża. Ten trening czynnościowy zostaje zaburzony przez założenie dziecku obuwia. Malec w domu powinien przebywac boso lub nosić skarpetki antypoślizgowe. Dopiero na zewnątrz w celu ochrony stopy jest potrzeba założenia butów. Ich zakup jednak czasem bywa nie lada wyzwaniem.

 

PO PIERWSZE MUSZĄ BYĆ LEKKIE, A ICH PODESZWY UMOZLIWIĆ RUCH STOPY
W trakcie chodu najpierw dotykamy podłoża piętą, potem stawiamy całą stopę, obciążamy ją ciężarem ciała a następnie odrywamy paluch. Przetoczenie przez paluch i zachodzący przeciwruch przodostopia w stosunku do tyłostopia uniemożliwiają twarde, sztywne podeszwy. Dlatego należy sprawdzić czy but ma wystarczającą elastyczność podłużną i poprzeczną. W tym celu wyginamy podeszwę buta do kąta prostego i skręcamy aż do pięty również pod kątem prostym.

OBUWIE POWINNO BYĆ DOPASOWANE NIE TYLKO NA DŁUGOŚĆ, ALE TAKŻE NA SZEROKOŚĆ.
Dlatego zamiast odmierzania patyczka może lepiej byłoby odrysować kształt stopy na tekturowym kartonie i z takim szablonem udać się do sklepu. Podczas odrysowywania dziecko powinno całkowicie obciążać stopę i nie przykurczać paluszków. Do obrysu dodajemy 12 mm z przodu przed paluchem. Najlepiej robić to wieczorem kiedy nasze stopy są nieco większe.
Podczas zakupów mierzymy oba buty, kupujemy te, które pasują na szerokość, gdyż bardziej szkodliwe są buty za wąskie niż za długie.

NALEŻY REGULARNIE SPRAWDZAĆ WYMIARY STOPY DZIECKA
Przyjmuje się, że dziecko zaczynające chodzić, zwiększa długość stopy o ok 1,5 mm na miesiąc a dzieci starsze 1mm.

W wieku 1-3lata mierzymy stopę co 2 miesiące, 3-4 letnie co 4 miesiące, a 4-6 letnie co pół roku.
Dopiero około 16 roku życia stopa osiąga ostateczny kształt.

PALCE W BUCIE NIE MOGĄ BYĆ UCISKANE
W przeciwnym razie paluszki mogą ustawić się szponiasto lub młoteczkowato, co skutkuje osłabieniem mięśni, obniżeniem się kości śródstopia i spłaszczeniem łuku poprzecznego
a w konsekwencji powoduje płaskostopie.

OBUWIE MA BYĆ WYGODNE
Małe dziecko nie powie nam czy but jest wygodny. Dlatego warto włożyć palce do środka
i wyczuć czy podeszwa nie jest w jakiś sposób pofałdowana lub czy nie ma mogących uciskać szwów.
Ponieważ małe stópki mają w dużej mierze budowę chrząstkową i potrafią dopasować się do wielkości buta, maluch nie poskarży się na ból. Możemy natomiast zaobserwować zaczerwienienia, nagniotki lub wadliwe ustawienie małych palców.

Artykuł napisany przez Naszą fizjoterapeutkę dziecięcą Judyty.

Życzymy miłej lektury